LIZ speelde Cabaret in het ZIMIHC Theater in Zuilen, Utrecht van 30 januari t/m 3 februari 2013.

Verhaal
Welkom in het Berlijnse nachtleven van 1929 waar de crisis van de Weimarrepubliek stomend tot ontlading komt. Waar in de onderstroom van de opkomst van het Derde Rijk artiesten, schrijvers, joodse middenstanders en vaderlandslievende Duitsers allemaal op zoek zijn naar een weg uit de eenzaamheid en elk op hun eigen manier verlangen naar een betere toekomst. De grote crisis van eind jaren ’20 was net achter de rug, het uitgaansleven bloeide (vooral ondergronds), maar de toekomst zag er alles behalve rooskleurig uit.

De nachtclub waar de Emcee de scepter zwaait en Sally de ster van de show is, is een plek waar de bezoeker zijn zorgen moet vergeten. Met extravagant vermaak wordt geprobeerd de boze buitenwereld buiten de deur te houden. Maar ook de nachtclub is geen vacuüm. Van allerlei kanten dringt het nationaal-socialisme binnen, terwijl de artiesten op hun manier met hun kunst de strijd ermee aangaan. Totdat ook zij verliezen.

De versie van LIZ
Het verhaal van Cabaret lijkt zich op het eerste gezicht af te spelen in lang vervlogen tijden. Er zijn echter opmerkelijke parallellen met de tijd van toen en de onze. De grootste financiële crisis sinds de jaren dertig van de vorige eeuw grijpt om zich heen. Wederom winnen de populisten, zeventig jaar (een kort mensenleven) na het begin van de tweede wereldoorlog, in Europa aan macht.

Wie zal er dit keer de schuld van de crisis krijgen? De Oost-Europeanen? De Zuid- Europeanen? Brussel? De Islam? De banken? De Joden? Of de consument? U, die te weinig uitgeeft en te veel spaart? Als voorloper op de decadente Roaring Twenties Of the 21th Century die op dit moment lijken te worden ingeluid. Een explosie van creativiteit, extravagantie en decadentie die wellicht wederom voorafgaat aan een zoveelste duistere periode van de mensheid. Misschien valt het Tijdperk van het Narcisme nog te keren. Als we elkaar blijven opzoeken.