LIZ heeft BloedBarbier opgevoerd op 21, 22, 23, 28, 29 februari en 1 maart 2000.

Verhaal
BloedBarbier is een muziektheaterproduktie gebaseerd op de musical ‘Sweeney Todd’ van Stephen Sondheim, die zowel de tekst als de muziek voor het stuk schreef. Het stuk is een muzikale bewerking van het toneelstuk van Christopher Bond. Het oorspronkelijke verhaal van Sweeney Todd speelt zich eind 19e eeuw af in Londen.

Een man, die zich Sweeney Todd noemt, keert na jaren van ballingschap weer terug in de stad. Hij is destijds verbannen door een rechter die het op zijn vrouw had voorzien. Later blijkt dat Todd’s vrouw door deze rechter is verkracht, waarna zij zichzelf van het leven heeft beroofd. Todd komt incognito terug om wraak te nemen. Als barbier vestigt hij zich boven de pasteienwinkel van Mrs. Lovett. Zijn wraakgevoelens eindigen al snel in het te pas en te onpas doorsnijden van de kelen van zijn klanten, die vervolgens door Mrs. Lovett in haar pasteien worden verwerkt.

De versie van LIZ
LIZ heeft BloedBarbier op geheel eigen wijze uitgevoerd, en daarbij het plot onderworpen aan een regieconcept dat dieper gaat dan de versies van Broadway of West-End. LIZ’s BloedBarbier speelt zich af in een fictief getto van Londen, eind 20e-, begin 21e eeuw. De bevolking is een arme, door enkele oorlogen getroffen mix van culturen. Zij wordt geleid door De Rechter, een ex-legerleider. In deze brandhaard van losgeslagenen, wordt zwaar getornd aan de boodschap uit de oorspronkelijke musical ‘Kwaad Vergeldt Men Niet Met Kwaad’. De Liefde/Het Goede en Het Kwaad komen voelbaarder voort uit dezelfde verlokkelijke driften.

Anders dan in het origineel Sweeney Todd is in BloedBarbier de nadruk gelegd op het gehele ensemble van LIZ als inwoners van Londen, overlevenden, die onder hun van geweld verzadigde ogen de grootste gruweldaden op ‘dolkomische’ wijze doodzwijgen en zelfs aanmoedigen. Gruweldaden voortkomend uit de zucht naar welvaart, macht, corruptie en genot. In BloedBarbier schuurt de lach tegen de huiver aan, het gezellige avondje uit tegen een diepere zwarte gedachte, wordt de thriller een comedy, wordt een musical muziektheater.